Důsledky zavřených škol: deprese, úzkosti, sebepoškozování, poruchy příjmu potravy, závislost na hrách, užívání psychotropních látek… u dětí a mladistvých

Zveřejňujeme dopis zaslaný vládě ještě před koncem roku a zároveň upozorňujeme na výzvu a petici Zdravého fóra Vraťme děti do škol a zemi do normálu!, kterou již podepsalo mnoho odborníků a lékařů. Podepisujte ZDE.

 

Vážený pane premiére a vážení páni ministři,

obracím se na Vás s velmi tíživým tématem: OTEVŘENÍ ŠKOL. Vím, že pandemie je pro vládu velmi náročnou záležitostí a že je tato práce komplikovaná a v mnohých ohledech nepopulární. Přesto uznávám Vaši ohromnou snahu udržet naši zemi zdravou. Jsem si vědoma, že většina omezení, která vláda udělala, není Vaší vůlí, ale jste k ním donuceni celosvětovou krizí. V každém případě, pokud se inspirujeme pro mnohá opatření ostatními evropskými velkými státy, tak musím konstatovat, že co se týče uzavření škol, tak jsme jedinou zemí v EU, kde byly uzavřeny střední školy v rámci roku 2020 nejdelší dobu, a to celých 9 měsíců, základní školy (4 – 5 měsíců, dle ročníků). Vysoké školy byly otevřeny jen 2,5 měsíce za celý rok 2020. Přitom ze všech dostupných studií a dat vychází, že děti a studenti jsou nejméně rizikovou skupinou, co se týče onemocnění Covid-19. Existuje německá studie, provedena na 100 000 dětech do 18 let, která potvrzuje, že tato skupina se nakazí minimálně (0,2 – 0,5 %) a navíc není rozdíl ve věku do 12 let či ve skupině starší 12 – 18 let.

Covid u dětí? Němci jich otestovali přes 100 tisíc, našli ho jen výjimečně. Nechte školy otevřené, vyzývají vědci

Tuto studii potvrzuje i mnoho lékařů a vyvrací se i teorie dětí jako přenašečů

Vědci odhalují roli dětí jako přenašečů: Chlapec potkal 170 lidí, nikoho nenakazil

Proto v Německu, Francii, Rakousku, Anglii (ale i částečně v Itálii), podobně jako ve Švédsku, ale i v ostatních evropských zemích se v druhé vlně pandemie školy nezavíraly. I přes obdobná omezení, které jsme měli i v naší zemi, všude školy dál fungovaly prezenčně a bez rotací vyšších ročníků. Dle všeho např. ve Francii otevřené školy nenavyšovaly šíření nákazy viz přehled (Francie).

Vzhledem k tomu, že u nás školy zavírají, otevírají jen občas a jen částečně pro některé ročníky i bez jakéhokoli pádného důvodu či dostupného oprávněného podkladu, sepsali jsme petici pro otevření škol – Zdravé fórum.

Jsme z uzavření škol společně s ostatními rodiči vážně frustrováni. Sama mám 3 dcery (10, 11, 16). Moje 16tiletá se do školy díky rotační výuce nedostala vůbec (je mimo školu více než 9 měsíců). Ona sama je z distanční výuky úplně nešťastná, demotivovaná, dlouhodobá izolace u ní vyprovokovala bulímii, její kamarádky trpí anorexií a její nejlepší kamarádka si podřezala žíly (je na léčení v nemocnici kvůli silné depresi). Petici Zdravé fórum podepsalo už přes 6 200 rodičů, odborníků ze zdravotnictví (lékařů, zdravotníků), pedagogů apod. Apelujeme na otevření škol, především díky zkušenostem v zahraničí, kde výuka řádně probíhá a i v lednu dál probíhat bude. Vidím kolem sebe, v rodinách našich přátel, jak distanční výuka má nesmírně negativní dopad na psychiku a zdraví žáků a studentů. (opakuji: podle německé studie děti od 6 – 12 a i od 12 – 18 jsou nejméně riziková skupina, co se týče možnosti nákazy nemocí covid-19 a i jeho přenosu na ostatní).

Dle odborníků nesmyslná opatření dlouhodobé distanční výuky se pojí s komplexní řadou faktorů jako je nejistota a společenská izolace, které nepřímo negativně ovlivňují duševní zdraví a pohodu dětí a dospívajících. Předvídatelnost je stabilizující silou pro děti a dospívající, právě tato pojistka duševního zdraví je od počátku pandemie narušena. Důsledkem je, že u dětí a dospívajících jedinců shledáváme nárůst poruch příjmu potravy, stavů úzkosti a deprese. Děti, ale i dospělí mají problém s tzv. negativním vyrovnáváním se s nejistotou a každodenní striktní uniformitou. Pro řešení někteří jedinci bohužel volí různé formy sebepoškozování (vedoucí až k sebevraždám), užívání psychotropních látek a alkoholu či nadměrné hraní videoher aj. Na rozdíl od dospělé osoby, nezdravé návyky u dítěte či dospívajícího jedince se velmi těžko odnaučují a často mají celoživotní důsledky na psychické a fyzické fungování jedince. Distanční výuka a izolace přímo potlačuje potřebu socializace s vrstevníky a důležitou zpětnou vazbu od učitelů, kterou nemůže žádný rodič nahradit.

Proto Vás žádáme, ukončete skoro roční plošnou distanční výuku pro všechny typy škol, jak základní, tak střední, ale samozřejmě i univerzity. Ustupte od plošného systému rotace, protože s nimi mnohé školy pracují tak, že se nakonec některé třídy vůbec do školy nedostanou. Nechte rozhodování na ředitelích škol, kteří sami znají své studenty a ví, co je pro ně nejlepší.

Děkuji předem, že budete věnovat pozornost mému naléhání a vyslyšíte naši žádost.

Za rodiče přející si do nového roku zdravý vývoj všech dětí

xxxxxxxxxxxxx