Dobrý den,
píšu jako matka, majitelka volnočasového centra a situaci přihlížející učitelka pro první stupeň.
Od časů Marie Teresie je v našich poměrech zaveden celkem dobře fungující systém, ve kterém děti povinně chodí do školy a později také, že oba rodiče pracují. Respektive do nedávna byl. Od tohoto systému se odvíjela rodinná politika státu, zaměřená na podporu vzdělávání. Na to, aby nám celý aparát škol fungoval, dohlíželo Ministerstvo školství. A nejenom knihami člověk rozvíjí svou osobnost ku prospěchu celé společnosti…
Ne, nebudu Vám psát zde žádnou práci, studii, či elaborát. Jen bych vám ráda položila v momentální situaci několik otázek. Vlastně ne několik, mnoho:
- Z jakého důvodu jsou děti již podstatnou část prvního půlroka na distanční výuce?
- Jaké prokazatelné výzkumy ukazují čísla o tom, že právě děti jsou příčinou šíření nemoci Covid-19 s přímým dopadem na počty lidí s těžkým průběhem nemoci nebo dokonce smrtí?
- Dělí tento výzkum zároveň děti dle věkových skupin nebo dokonce školních stupňů, na jehož základě druháci ještě do školy můžou, ale třeťáci, z nichž jsou mnozí mladší než druháci, už ne?
- Pokud tato čísla existují a děti jsou opravdovou hrozbou, jakým způsobem řeší ministerstvo dostupnost relevantních prostředků k plnohodnotné distanční výuce (zabezpečení komunikačního audiovizuálního zařízení a stabilní připojení pro každého žáka a učitele)?
- Dostali zřizovatelé, školy a učitelé jasné pokyny, v jaké formě a časové dotaci musí takové distanční vzdělávání být? Minimálně pro děti, u kterých je školní docházka povinná?
- Jakým způsobem ministerstvo dohlíží na kvalitu této výuky?
- Zorganizovalo ministerstvo nějaké přednášky nebo materiály pro rodiče, v kterých by jim byl vysvětlen postup a způsob, jakým mají dětem na distanční výuce pomáhat? Nějaké pedagogické minimum.
- Dostali zřizovatelé, školy a učitelé jasné pokyny, jako v této situaci děti hodnotit? Jsou s tímto způsobem hodnocení obeznámení rodiče? Je toto hodnocení jasné dětem?
- Jaký bude mít tento způsob výuky dopad na další budoucí vzdělávání v standardní prezenční formě? Jaký bude mít tento způsob výuky dopad na další budoucí vzdělávání v dalších stupních studia, jejich budoucí praxi?
- Jaký dopad na sociální vztahy dětí bude mít distanční výuka? Jak se to projeví na jejich emočním vývoji?
- Jaký celospolečenský dopad bude mít tento způsob výchovy a vzdělávání různých rizikových skupin, jakož i dětí v pubertě a adolescentů?
- Jaký vliv bude mít na fyzický rozvoj dětí a jejich zdraví absence jakékoliv odborně vedené pohybové aktivity?
- ….
Otázek je mnoho a stále se v praxi objevují další a další. Ale vrátím se k úvodu:
- Pokud neexistují reálná čísla z výzkumu, na která se v úvodu ptám, co je důvodem přetrvávající distanční výuky a zákaz provozování mimoškolních aktivit ať už sportovních, hudebních, výtvarných nebo jakýchkoliv jiných, kde by děti mohly smysluplně trávit svůj volný čas?
A ještě mám poslední, s trochu subjektivním pohledem na situaci.
- Když už se tedy z nějakého důvodu musí děti podřizovat distanční výuce na tak dlouhou dobu, je nutné, aby se pokračovalo novým učivem? Není efektivnější opakovat a upevňovat získané znalosti a vědomosti a poté raději opakovat znovu celý ročník?
Děti patří do škol. Škola přeci není jen o vzdělávání ale o celkovém rozvoji osobnosti dítěte, tak potřebné pro další život v sociální společnosti!
S pozdravem a nadějí, že se děti do škol brzo vrátí,
Mgr. xxxxxxxxxxxxxxxxxx




